بادیان، ستاره ای خوش عطر و طعم

بادیان، که با نام های دیگری مانند انیسون ستاره ای و هل چینی نیز شناخته می شود، میوه گیاهی به نام ایلیسیوم ورم است. این گیاه بومی جنوب غربی چین و شمال ویتنام بوده و از دیرباز در طب سنتی و آشپزی این کشورها مورد استفاده قرار می گرفته است. بادیان به دلیل طعم و عطر منحصر به فرد خود، به عنوان یکی از ادویه های محبوب در سراسر جهان شناخته شده است.

بادیان گیاهی چند ساله و بلند است که می تواند تا ارتفاع 20 متر رشد کند. برگ های این گیاه سبز تیره و براق بوده و گل های آن به رنگ سفید یا زرد کم رنگ هستند. میوه بادیان که به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد، به شکل ستاره ای 8 پر و به رنگ قهوه ای روشن است. هر پر از این ستاره، حاوی یک دانه کوچک و قهوه ای رنگ است.

 

خواص:

بادیان به دلیل دارا بودن ترکیبات مختلف، از خواص دارویی و درمانی بسیاری برخوردار است. برخی از مهمترین خواص این گیاه عبارتند از کمک به هضم غذا و رفع سوء هاضمه، تسکین درد معده و نفخ، مدر و ضد نفخ، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد التهاب، خلط آور، ضد اسپاسم، آرامبخش و خواب آور، ضد قارچ و ضد باکتری.

 

کاربردها:

از بادیان به صورت های مختلف می توان استفاده کرد.

آشپزی: بادیان از جمله ادویه های پرکاربرد در آشپزی است که در تهیه انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این گیاه می توان به عنوان طعم دهنده در خورشت ها، سوپ ها، نان ها، شیرینی ها، چای و ... استفاده کرد.

دم نوش: دم کرده بادیانه نوشیدنی گرم و دلچسبی است که برای رفع مشکلات گوارشی، سرماخوردگی، سرفه و ... مفید است.

روغن: روغن بادیان نیز خواص درمانی بسیاری دارد و می توان از آن به صورت موضعی برای تسکین درد عضلات و مفاصل، رفع مشکلات پوستی و ... استفاده کرد.

 

مصرف بیش از حد بادیان می تواند در برخی افراد، عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند. همچنین زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف بادیان با پزشک خود مشورت کنند. افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کبدی باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

 

بادیان گیاهی با خواص شگفت انگیز و کاربردهای متنوع است که می تواند به سلامتی و طعم بهتر غذاهای شما کمک کند. با مصرف  این گیاه می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. از این گیاه معطر و با خاصیت در قاووت چهل گیاه زرنیکو استفاده شده است و شما می توانید با مصرف این قاووت، از خواص بادیان و دیگر ادویه ها و گیاهان دارووی دیگر به صورت همزمان بهره مند شوید.

سبد خرید